Dobry scenariusz to fundament skutecznego filmu reklamowego. To on nadaje strukturę, ton i przekaz Twojej historii. We Flipside wiemy, że wielu klientów nie ma gotowej koncepcji na swój film — i właśnie dlatego wspieramy ich na każdym etapie produkcji.
Poniżej znajdziesz prosty, sprawdzony proces pisania scenariusza oraz praktyczne wskazówki, które odpowiedzą na pytanie: jak napisać scenariusz filmu reklamowego? One pomogą Ci stworzyć skuteczny plan filmu reklamowego — nawet jeśli dopiero zaczynasz.
Jak Wygląda Scenariusz Filmu Reklamowego? Struktura 4 Kolumn
Nie potrzebujesz skomplikowanych narzędzi – wystarczy czysta kartka lub dokument w edytorze tekstu. Podziel stronę na cztery kolumny – jak w poniższym przykładzie.

Każda z nich pomoże Ci uporządkować pomysły i przekształcić je w pełnoprawny scenariusz filmu reklamowego.
Kolumna 1: CZAS
Tutaj wpisujesz długość sceny – np. 10 sekund. Później zsumujesz wszystkie czasy, by oszacować długość filmu.
Tu będziemy wpisywać ile czasu mniej więcej będzie trwała dana scena. Tę kolumnę zostawiamy na sam koniec. Gdy już wypełnimy resztę i wpiszemy tu przewidywany czas, to po zliczeniu wszystkich scen będziemy wiedzieli ile mniej więcej będzie trwał nasz film.
Kolumna 2: TEKST i DŹWIĘK
(np. tekst lektora, tekst wypowiedzi występujących osób). W tej kolumnie będzie wszystko to, co będziemy słyszeli. Tekst lektora, tekst aktorów i innych osób, muzyka, dodatkowe efekty dźwiękowe itp.
Kolumna 3: OBRAZ
(czyli to, co zobaczymy, pokazywane sceny, miejsca, aktorzy, maszyny, ale także animacje i tekst na ekranie). W tej kolumnie piszemy o tym, co będzie widoczne na ekranie.
Tutaj opisujesz to, co zobaczymy:
- ujęcia z zewnątrz i wewnątrz firmy,
- pracowników, klientów, produkt,
- animacje i teksty na ekranie.
Kolumna 4: UWAGI
To dodatkowa kolumna w której możemy zamieszczać uwagi niepasujące do reszty. Mogą to być np. uwagi techniczne. Jeśli chcemy by w filmie pojawiła się np. wzmianka o tym, że w naszej firmie posiadamy własne ciężarówki, którymi transportujemy produkty do klientów to w uwagach może pojawić się komentarz, by zwrócić uwagę aby wszystkie ciężarówki były obecne w bazie w dni nagrań filmowych itp.

Krok 01: wypełnianie scenopisu: Tekst, obraz, dźwięk
Skup się na dwóch środkowych kolumnach: TEKST i DŹWIĘK oraz OBRAZ. To tutaj wpisujesz swoje pomysły – od wizualizacji siedziby firmy po kluczowe korzyści z oferty. Nie martw się o chronologię – na tym etapie chodzi o to, by zebrać wszystkie wartościowe pomysły.
Przykład scenopisu: Jak to wygląda w praktyce?
Przedstawiamy przykładowy scenopis, który pomoże Ci zrozumieć, jak przekształcić Twoje pomysły w spójny scenariusz filmu reklamowego. Pamiętaj, nasz zespół jest tutaj, by wspierać Cię na każdym kroku tego procesu.
Dla przykładu wypełniam swoją tabelę:
- Chciałbym pokazać w filmie nasz budynek – siedzibę firmy. Wpisuję to w kolumnie OBRAZ
- Dobrze byłoby pokazać też fabrykę na zewnątrz oraz nasz park maszynowy w środku
- To, że mamy własny transport jest ogromnym atutem, więc o tym też piszę w kolumnie OBRAZ
- Klienci mogę u nas w firmie obejrzeć i dotknąć produkty przed zakupem – mamy próbki w biurze
Mam więc kilka pozycji w kolumnie OBRAZ. Chciałbym aby w filmie był lektor, więc w kolumnie TEKST i DŹWIĘK pisze o tym, co powinien mówić lektor gdy widzimy poszczególne obrazy z kolumny OBRAZ. Będzie to więc coś w stylu:
- Nasza firma mieści się przy wrocławskim węźle komunikacyjnym. Z łatwością do nas dotrzesz omijając wszelkie korki.
- Na miejscu posiadamy nowoczesny park maszynowy, dzięki czemu jesteśmy w stanie produkować nasze produkty szybko i na bardzo wysokim poziomie.
- Mamy własny transport więc masz pewność, że zamówione produkty dotrą do Ciebie zawsze na czas.
- Przyjedź do nas do biura i przekonaj się na własnej skórze o najwyższej jakości naszych produktów.
Gdy już masz to opisane, łatwiej jest wyobrazić sobie jak film będzie wyglądał, jakie jeszcze sceny możesz w nim zawrzeć, czego brakuje, gdzie zmienić kolejność lub które sceny wyrzucić. Poniżej możesz zobaczyć jak będzie wyglądał taki scenopis bazujący na powyższym przykładzie.

Krok 02: wypełniamy kolumnę „CZAS” oraz „UWAGI”
Te dwie kolumny nie muszą być wypełnione. To są kolumny, które mogą Ci pomóc.
W kolumnie „CZAS” wpisujesz po prostu ile czasu będzie trwała dana scena. Jak to sprawdzić? Jeśli w danej scenie mam tekst lektora: „Nasza firma mieści się przy wrocławskim węźle komunikacyjnym. Z łatwością do nas dotrzesz omijając wszelkie korki”, wystarczy że przeczytam powoli ten tekst na głos patrząc na stoper. Mamy ok… 10-15 sekund. Taki czas wpisujemy w kolumnie „CZAS”. Po zsumowaniu wszystkich czasów mamy mniej więcej czas jaki potrwa cały film.
W kolumnie „UWAGI” wpisujesz dodatkowe informacje, które mogą być pomocne podczas realizacji filmu. Czyli np. tam gdzie jest informacja: „Przyjedź do nas do biura i przekonaj się na własnej skórze o najwyższej jakości naszych produktów” w „uwagi” może pojawić się: pamiętać by wszystkie próbki były dostępne w biurze w dniu kręcenia video.
Taki scenariusz / scenopis bazujący na powyższych przykładach możesz zobaczyć poniżej.

Wskazówki praktyczne jak wykorzystać szablon filmu reklamowego
Najpierw OBRAZ i DŹWIĘK – to główny rdzeń Twojej historii.
Nie martw się chronologią – na tym etapie po prostu zbieraj pomysły.
Później dopracuj CZAS i UWAGI – gdy scenariusz nabierze kształtu.
Gotowe szablony do pobrania – szablon scenariusza filmu reklamowego
Chcesz ułatwić sobie pracę? Skorzystaj z gotowego szablonu w formie dokumentu PDF lub DOCX
Współpraca z Flipside
Jeśli potrzebujesz wsparcia, nasi scenarzyści i copywriterzy pomogą Ci dopracować pomysł tak, by efekt końcowy był skuteczny, przemyślany i angażujący.
Pamiętaj – dobry scenariusz to nie tylko tekst. To zaplanowane emocje, rytm i narracja, która zostaje w głowie odbiorcy.