Jak napisać scenariusz filmu reklamowego

10 stycznia, 2023

Bardzo często jest tak, że klienci, którzy się do nas zgłaszają nie mają w pełni sprecyzowanej wizji tego, o czym ma być ich film. Nie wiedzą co w nim pokazać, w jaki sposób oraz jaką funkcję ma pełnić. Dlatego oferujemy pełne wsparcie i pomoc na każdym etapie produkcji filmu, reklamy czy animacji. Na blogu tworzymy dodatkowe materiały, które pomogą Ci zebrać pomysły, spisać swoją wizję lub przygotować się do nagrań video w firmie. Niezależnie od tego, czy to my będziemy realizować dla Ciebie materiał filmowy lub animację, czy we własnym zakresie będziesz to robił, nasze materiały mają pomóc Ci w tym procesie. Dziś podzielę się naszym prostym i wielokrotnie sprawdzonym formularzem scenopisu. Dzięki niemu łatwiej będzie Ci spisać swoje pomysły, "przelać na papier" i usystematyzować to, co docelowo ma stać się Twoim filmem, reklamą czy animacją.

Jak napisać scenariusz filmu reklamowego - foto 01

Zaczynamy od czystej kartki

Zapomnij o specjalistycznych programach do pisania scenariuszy. Bierzemy czystą, białą kartkę. Może to być po prostu kartka, na której będziesz pisać ręcznie, ale może to być też strona w dowolnym edytorze tekstu na komputerze (np. w dokumentach Google, w programie WORD czy innym edytorze tekstu).

Na tej kartce robimy prostą tabelkę, która będzie miała cztery kolumny. Najważniejsze i najszersze muszę być dwie środkowe kolumny. Na górze podpisujemy każdą z tych kolumn:

  1. Pierwsza kolumna: CZAS. Tu będziemy wpisywać ile czasu mniej więcej będzie trwała dana scena. Tę kolumnę zostawiamy na sam koniec. Gdy już wypełnimy resztę i wpiszemy tu przewidywany czas, to po zliczeniu wszystkich scen będziemy wiedzieli ile mniej więcej będzie trwał nasz film.
  2. Druga kolumna: TEKST i DŹWIĘK (np. tekst lektora, tekst wypowiedzi występujących osób). W tej kolumnie będzie wszystko to, co będziemy słyszeli. Tekst lektora, tekst aktorów i innych osób, muzyka, dodatkowe efekty dźwiękowe itp.
  3. Trzecia kolumna: OBRAZ (czyli to, co zobaczymy, pokazywane sceny, miejsca, aktorzy, maszyny, ale także animacje i tekst na ekranie). W tej kolumnie piszemy o tym, co będzie widoczne na ekranie.
  4. Czwarta kolumna: UWAGI. To dodatkowa kolumna w której możemy zamieszczać uwagi niepasujące do reszty. Mogą to być np. uwagi techniczne. Jeśli chcemy by w filmie pojawiła się np. wzmianka o tym, że w naszej firmie posiadamy własne ciężarówki, którymi transportujemy produkty do klientów to w uwagach może pojawić się komentarz, by zwrócić uwagę aby wszystkie ciężarówki były obecne w bazie w dni nagrań filmowych itp.

Przykład takiej tabeli przedstawiam poniżej. Możesz z niego skorzystać. Na końcu tego artykułu zamieszczam też linki do plików, które możesz ściągnąć by pracować w gotowym, przygotowanym wcześniej przeze mnie formularzu.

Szablon scenariusza filmu reklamowego - przykład 01

Piszemy scenariusz filmu reklamowego - scenopis

Ok, mamy gotową tabelkę. Zaczynamy od wypełnienia dwóch środkowych kolumn (TEKST i DŹWIĘK oraz OBRAZ). Wpisujesz pomysły tak, jak przyjdą Ci do głowy. Nie musisz zachowywać chronologii. Później, gdy spiszesz już wszystko to, co "chodziło Ci po głowie", możesz nadać temu inną chronologię po prostu przesuwając poszczególne części tabeli (przeklejając tekst).

Dla przykładu wypełniam swoją tabelę:

  1. Chciałbym pokazać w filmie nasz budynek - siedzibę firmy. Wpisuję to w kolumnie OBRAZ
  2. Dobrze byłoby pokazać też fabrykę na zewnątrz oraz nasz park maszynowy w środku
  3. To, że mamy własny transport jest ogromnym atutem, więc o tym też piszę w kolumnie OBRAZ
  4. Klienci mogę u nas w firmie obejrzeć i dotknąć produkty przed zakupem - mamy próbki w biurze

Mam więc kilka pozycji w kolumnie OBRAZ. Chciałbym aby w filmie był lektor, więc w kolumnie TEKST i DŹWIĘK pisze o tym, co powinien mówić lektor gdy widzimy poszczególne obrazy z kolumny OBRAZ. Będzie to więc coś w stylu:

  1. Nasza firma mieści się przy wrocławskim węźle komunikacyjnym. Z łatwością do nas dotrzesz omijając wszelkie korki.
  2. Na miejscu posiadamy nowoczesny park maszynowy, dzięki czemu jesteśmy w stanie produkować nasze produkty szybko i na bardzo wysokim poziomie.
  3. Mamy własny transport więc masz pewność, że zamówione produkty dotrą do Ciebie zawsze na czas.
  4. Przyjedź do nas do biura i przekonaj się na własnej skórze o najwyższej jakości naszych produktów.

Gdy już masz to opisane, łatwiej jest wyobrazić sobie jak film będzie wyglądał, jakie jeszcze sceny możesz w nim zawrzeć, czego brakuje, gdzie zmienić kolejność lub które sceny wyrzucić. Poniżej możesz zobaczyć jak będzie wyglądał taki scenopis bazujący na powyższym przykładzie.

Szablon scenariusza filmu reklamowego - przykład 02

Tekst i obraz - pomoc scenarzysty i copywritera

Jak przy burzy mózgu - wypełniaj tabelę opisem obrazów i tekstem. Warto "przelać na papier" wszelkie pomysły. Potem przyjdzie czas na ich ocenianie, zastanawianie się nad nimi, szlifowanie tekstów itp. Tego typu tabela jest bardzo użyteczna. Na jej podstawie możemy bardzo dokładnie zaplanować budżet realizacji. Nasza scenarzystka i copywriterka bazując na takiej tabeli, pracuje nad docelowym scenariuszem filmu reklamowego, szlifuje teksty oraz przedstawia pomysły. Dużo sprawniej, szybciej i prościej pracuje się na tego typu tabeli.

Jak napisać scenariusz filmu reklamowego - foto 02

Kolumna "CZAS" oraz "UWAGI"

Te dwie kolumny nie muszą być wypełnione. To są kolumny, które mogą Ci pomóc.

W kolumnie "CZAS" wpisujesz po prostu ile czasu będzie trwała dana scena. Jak to sprawdzić? Jeśli w danej scenie mam tekst lektora: "Nasza firma mieści się przy wrocławskim węźle komunikacyjnym. Z łatwością do nas dotrzesz omijając wszelkie korki", wystarczy że przeczytam powoli ten tekst na głos patrząc na stoper. Mamy ok... 10-15 sekund. Taki czas wpisujemy w kolumnie "CZAS". Po zsumowaniu wszystkich czasów mamy mniej więcej czas jaki potrwa cały film.

W kolumnie "UWAGI" wpisujesz dodatkowe informacje, które mogą być pomocne podczas realizacji filmu. Czyli np. tam gdzie jest informacja: "Przyjedź do nas do biura i przekonaj się na własnej skórze o najwyższej jakości naszych produktów" w "uwagi" może pojawić się: pamiętać by wszystkie próbki były dostępne w biurze w dniu kręcenia video.

Taki scenariusz / scenopis bazujący na powyższych przykładach możesz zobaczyć poniżej.

Szablon scenariusza filmu reklamowego - przykład 03

Formularze scenariusza - scenopisu

Zamieszczam formularze scenopisu z którego korzystamy. Skorzystaj z plików które są do pobrania. Mam nadzieję, że pomogą Ci zebrać swoje pomysły, spisać i stworzyć scenariusz na film, reklamę lub animację, która rozwinie Twój biznes, zwiększy sprzedaż lub będzie efektywnie promować Twoją markę, produkt lub usługę.

W celu sprecyzowania Twoich potrzeb możesz też skorzystać z naszego formularza online. W razie pytań zapraszam do kontaktu.

  1. Plik 01 - format PDF
  2. Plik 02 - format DOCX
  3. Plik 03 - format ODT

Szybki kontakt:

Tel: 509 846 451 lub 509 672 396
e-mail: kontakt@flipside.pl

Napisz nam o swoich potrzebach.
Skontaktujemy się z Tobą by przedstawić pomysły oraz możliwości 
rozwinięcia Twojego biznesu dzięki video marketingowi. 
© Copyright 2016 - Agencja Flipside - All Rights Reserved
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram