Jak filmować konferencję?

Kwiecień 8, 2019

Czy wiesz jak filmować konferencję, szkolenie lub imprezę firmową? Dlaczego warto to zrobić dobrze? Co zyskasz zlecając profesjonalne filmowanie konferencji?

Dlaczego warto filmować konferencję?

Po pierwsze: poruszane tam tematy mogą zobaczyć ci, którzy nie mogli być obecni. Poza tym ci, którzy nawet byli zajrzą od czasu do czasu, by przypomnieć sobie omawiane tam tematy.

Oprócz oczywistych korzyści edukacyjnych takie filmy pełnią też rolę promocyjną i wizerunkową. Promują konferencję-dzięki temu w kolejnych edycjach weźmie udział więcej uczestników.

Profesjonalne filmowanie konferencji oraz dobrze zrobione video z tego wydarzenia świetnie promuje Twoją firmę / markę. Pokazujesz co dzieje się firmie, jak się rozwija, jak szkoli swoich pracowników.

Ludzie chcą pracować w firmie, w której dzieją się rzeczy ważne i ciekawe. Chcą nie tylko dobrze zarabiać, ale też, a może przede wszystkim, mieć satysfakcję z wykonanej pracy i możliwość rozwoju.

W takiej firmie każdy chce pracować. Z taką firmą każdy chce współpracować. Od takiej firmy każdy chce kupować produkty lub usługi. Dobrze zrobione video z konferencji firmowej, ze szkolenia czy innej imprezy firmowej pomogą Ci promować taki wizerunek Twojej marki.

Jak wygląda dobre video z konferencji?

Film zrealizowany telefonem przy okazji, przez jednego z pracowników, nie będzie dobrym video. Film nagrany kamerą stojącą w rogu sali, na którym mało co widać i kompletnie nie słychać prowadzącej osoby również nie jest dobrym video.

W najlepszym wypadku nikt tego nie będzie oglądał. W gorszym — taki film tylko zaszkodzi.

Przy dużym wydarzeniu najlepiej oczywiście zlecić filmowanie konferencji firmie, która zajmie się tym w profesjonalny sposób. W momencie, gdy jest to duża konferencja lub szkolenie, gdzie spotkania i wykłady odbywają się w jednym czasie na kilku salach, warto rejestrować ją na kilka kamer.

Jedna lub dwie kamery nagrywają całość wystąpienia. To, co dzieje się na slajdach i na samej scenie. Trzecia kamera w tym czasie nagrywa materiał dodatkowy. Zbliżenia na osobę prowadzącą, widok publiczności, reakcje publiczności itp. Oprócz tego ta trzecia kamera nagrywa to, co dzieje się między wykładami, przygotowania do konferencji, wywiady z uczestnikami i interakcje ludzi na korytarzu czy w tzw. strefie chillout.

Taki układ jest idealny, bo daje montażyście ogromne możliwości. Dostaje bowiem bardzo dużą ilość zróżnicowanego materiału, z którego potem może stworzyć ciekawe, dynamiczne i robiące wrażenie filmy.

A jak to zrobić, gdy mamy do czynienia z małą konferencją i mocno ograniczonym budżetem? Można oczywiście próbować zrobić to samemu, wykorzystać pracowników w roli operatorów, ustawić kamery na statywach itp. Rzadko jednak przynosi to satysfakcjonujące rezultaty. Warto więc przedstawić całą sytuację firmie zajmującej się tego typu realizacjami. My obsługujemy zarówno duże konferencje, gdzie realizacja video odbywa się przy pomocy wielu kamer, jak i małe, "budżetowe" realizacje. Warto więc w rozmowach z agencją przedstawić od razu zakładane ramy budżetowe. W takim wypadku mamy możliwość zaproponować optymalne rozwiązanie w zadanym budżecie.

Najtańszą opcją w takim wypadku będzie jeden operator z kamerą. Ten jeden operator musi realizować wszystkie nagrania. Z sali konferencyjnej, z korytarza, wywiady itp. Czasem specjalnie stosujemy kamery rejestrujące obraz w wyższej rozdzielczości (4K lub 6K). Montażysta ma wtedy dodatkowe możliwości kadrowania, jeśli docelowy film ma być publikowany w HD.

Gdy z powodów budżetowych decydujemy się na filmowanie konferencji tylko przez jednego operatora z kamerą, to trzeba liczyć się z tym, że będziemy mieć dużo mniejszą ilość materiału video do montażu. Będzie to materiał mało zróżnicowany. Filmy będą więc miały słabą dynamikę.

Dźwięk — bardzo ważny przy takim video.

Jeśli chodzi o rejestrację dźwięku to mamy kilka możliwości. Nagranie dźwięku przez mikrofon kamery daje bardzo słabe efekty. Zależy to oczywiście od pomieszczenia i odległości kamery od osoby mówiącej, ale zazwyczaj głos jest mało czytelny, słychać przeszkadzające echo, głos prowadzącego jest za cicho, dodatkowo kamera wyłapuje wszelkie dźwięki z sali jak szuranie nogami, kaszel, chrząknięcia, a nawet rozmowy uczestników.

Warto więc stosować przynajmniej mikrofon kierunkowy typu shotgun (przykład takiego mikrofonu tutaj).
A najlepszym rozwiązaniem w takich wypadkach są mikrofony krawatowe + mikroport (np. taki zestaw).

Podsumowanie - filmowanie konferencji.

Przedstawiam tu oczywiście dwie skrajności. Z jednej strony wielokamerowa realizacja z użyciem różnych ciekawych sprzętów dających piękne ujęcia (jak stabilizatory kamer, kran kamerowy itp.), a z drugiej strony jeden człowiek z kamerą na statywie siedzący na sali gdzie robi statyczne ujęcia.

Wszystko zależy od miejsca, skali imprezy, założeń, pomysłu, zaangażowanego sprzętu i ludzi oraz zakładanego budżetu realizacji.

W rozmowach z klientem zawsze staramy się przedstawić różne pomysły oraz możliwości realizacji. Pokazać efekty poszczególnych działań tak by klient świadomie mógł wybrać najlepszą, najbardziej pożądaną opcję mieszczącą się w zakładanym budżecie.

Jeśli masz pytania, potrzebujesz pomocy przy filmowaniu konferencji, szkolenia lub imprezy firmowej - zachęcam do kontaktu.

Kilka słów o autorze:

Darek Majewski

Jestem założycielem Flipside.
Już ponad 10 lat zajmuję się robieniem filmów oraz przygotowywaniem i prowadzeniem kampanii reklamowych opartych na video. Jestem reżyserem, operatorem kamery, montażystą, grafikiem, fotografem i motion designerem.

Jeśli masz do mnie pytania zapraszam do kontaktu:
tel: +48 509 846 451
darek@flipside.pl

Zamów kontakt

Zostaw swój e-mail lub telefon.
Skontaktujemy się z Tobą by przedstawić pomysły oraz możliwości rozwinięcia Twojego biznesu dzięki video marketingowi. 


Dane zbieramy tylko do kontaktu. Prosimy o wyrażenie zgody na ich przetwarzanie. Szczegóły: tutaj.

© Copyright 2016 - Agencja Flipside - All Rights Reserved
phoneenvelopelocation-arrow linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram