Czy warto zrobić film promocyjny?

28 grudnia, 2020

Czy warto zrobić film promocyjny dla swojej firmy? Ile kosztuje zrobienie takiego filmu i od czego zacząć? Co warto wiedzieć planując zrobienie promocyjnego video?

film promocyjny - photo 01

Czy warto?

Odpowiedź na to pytanie zależy od wielu rzeczy. Każda firma robi kalkulacje swoich finansów. Wśród nich są inwestycje, które muszą się po prostu opłacać. Film promocyjny dla firmy jest również inwestycją, która musi się zwrócić w postaci zwiększenia sprzedaży, wzrostu rozpoznawalności marki lub np. nowych klientów. Po przeanalizowaniu tych czynników, każdy jest w stanie sam odpowiedzieć sobie sam na pytanie: "czy warto robić film promocyjny".

W jakim celu robić film promocyjny?

Jeśli wiemy już, że chcemy zrobić film promocyjny, warto odpowiedzieć sobie na pytanie: jaki jest jego cel? Co chcesz osiągnąć dzięki temu filmowi? Cele mogą być różne:

  • promocja marki, firmy, produktu lub usługi
  • zwiększenie sprzedaży produktu lub usługi
  • ocieplenie wizerunku marki
  • znalezienie nowych klientów - zachęcenie ich do korzystania z naszych usług
  • pozyskanie nowych pracowników (employer branding video)
  • inne
film promocyjny - photo 02

Ile kosztuje zrobienie video promocyjnego?

Każdy film jest inny i wymaga innych środków. Inaczej będzie wyglądał budżet dla filmu promocyjnego, gdzie zagrają znani aktorzy filmowani w ekskluzywnych pomieszczeniach, a inaczej film kręcony z kilkoma współpracownikami w biurze. Wszystko zależy od założonych celów, scenariusza oraz możliwości budżetowych. Reklamy mówiące o tym, że jest możliwe zrobienie przez agencję czy studio filmowe, dobrego filmu promocyjnego lub animacji video za 500-1000zł to po prostu "chwyty reklamowe" ("chłyty...").

Jeśli masz czas, sprzęt (kamerę, światło, sprzęt do montażu video), chęci i wiedzę - sam możesz przygotować materiał video dla swojej firmy. Może się wydawać, że wyjdzie taniej... Weź pod uwagę, że samodzielne zrobienie filmu, zajmie czas. Czas na opracowanie pomysłu, przygotowania, nagrania filmowe oraz montaż i obróbkę materiału video. Czas, który normalnie poświęciłbyś na pracę (jest to więc dodatkowy koszt - nie pracujesz). Zakup odpowiedniego sprzętu (kamer, oświetlenia, oprogramowania do montażu) to również niemały wydatek.

Szacunkowe koszty realizacji filmu promocyjnego to:

  • opracowanie i przygotowanie scenariusza/scenopisu/tekstu dla lektora - 500-1500zł
  • nagranie lektora i obróbka dźwięku - lektor polski to koszt ok. 300-1000zł za jedna stronę tekstu A4; lektor w innym języku to koszt ok. 1000-2000zł
  • jeden dzień zdjęciowy (w tym kamera + obsługa, oświetlenie, dźwiękowiec, reżyser, wizażystka - zależnie od potrzeb i scenariusza) to koszt ok. 2000-5000zł
  • obróbka materiału filmowego, montaż, koloryzacja i finalny render całego projektu to koszt ok. 1500-3000zł

Sumując więc najniższe stawki za najbardziej "okrojone realizacje" wychodzi szacunkowa suma: ok. 4300zł (netto). Nie ma tu uwzględnionych wielu rzeczy (jak np. animacje intro, animacje na obrazie video, nagrania z drona itp).

film promocyjny - photo 03

Czy da się taniej?

Jak już wspomniałem: wszystko zależy od założonych celów, scenariusza i budżetu. Angażując swoich pracowników zamiast profesjonalnych aktorów, "okrajając" ekipę (bez wizażystki, oświetleniowca i dźwiękowca), nagrywając w swoim biurze i ograniczając postprodukcję tylko do podstawowego montażu możesz ograniczyć koszt. Ale czy osiągniesz założony cel? Wszystkie składowe projektu są po to, by osiągnąć założoną jakość nagrań i docelową, pożądaną jakość filmu promocyjnego. Ograniczając te elementy, obniżamy jakość końcowego produktu co zmniejsza prawdopodobieństwo osiągnięcia zamierzonego celu. Trzeba mieć to na uwadze planując video.

film promocyjny - film

Warto rozmawiać

Jeśli planujesz zrobić film promocyjny, warto zasięgnąć rady. Możesz śmiało opisać swój pomysł, zapytać o koszty związane z taką realizacją lub podpytać o możliwości realizacyjne. Warto już na początku określić sobie budżet - kwotę w której chcesz się zmieścić / kwotę powyżej której ta realizacja będzie dla Ciebie nieopłacalna. Warto podzielić się tym z agencją, z którą planujesz współpracę. Widząc na początku zakładany budżet, możemy zaproponować różne rozwiązania. Od początku, jako studio filmowe, wiemy czy możemy pozwolić sobie na aktorów, w jakich miejscach możemy realizować nagrania i przy jakiej ekipie - a wiec jaką jakość docelowo możemy zapewnić.

Warto pytać, rozmawiać i szczerze przedstawić swoje pomysły, założenia i cele. Zachęcam do kontaktu telefonicznego (509 846 451 lub 509 672 396) lub przez e-mail: kontakt@flipside.pl. Możesz też zostawić nam namiar na siebie korzystając z formularza - skontaktujemy się z Tobą najszybciej, jak to możliwe.

O autorze:

Darek Majewski
Dariusz Majewski
Jest założycielem Agencji Flipside. Od lat związany z produkcją reklam video, filmów i animacji. Operator kamery i montażysta filmowy oraz motion designer. 

Kontakt bezpośredni: darek@flipside.pl

Szybki kontakt:

Tel: 509 846 451 lub 509 672 396
e-mail: kontakt@flipside.pl

Napisz nam o swoich potrzebach.
Skontaktujemy się z Tobą by przedstawić pomysły oraz możliwości 
rozwinięcia Twojego biznesu dzięki video marketingowi. 
© Copyright 2016 - Agencja Flipside - All Rights Reserved
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram